Magia Izraela!

Są takie miejsca do których mam sentyment i wracam z przyjemnością. Tylko ok 3,5. godziny lotu z Warszawy i lądujesz w innym świecie. W tym kraju byłam 7 razy i wrócę tam z pewnością #Eljat#Jerozolima#TelAviw

Moja podróż w optymalnym wydaniu do Izraela wygląda następująco.

🏜Przylot do Ejlatu w grudniu (temperatura 25-27stopni). W samym mieście można korzystać z plaży – woda jest ciepła.

Wokół Ejlatu jest wspaniały krajobraz księżycowy tj. czerwone góry, wielkie skały i pustynie. Znajduje się tam słynny 🏜Red Canyon i Timna Park.

Z lotniska warto wypożyczyć samochód. Samochodem jedziemy w trasę 300 km do Jerozolimy, wzdłuż morza martwego. Widoki są fantastyczne, trochę jak na amerykańskich filmach typu western.

Na trasie z Ejlatu do Jerozolimy odwiedzamy Timna Park, czyli ogromny park z księżycowymi formacjami skalnym, który zwiedza się samochodem i zajmuje to dobrych kilka godzin (kręcono tam filmy jak gwiezdne wojny i kopalnie króla salomona).

W drodze spędzamy noc w kibucu Ein Gedi (czyli tradycyjnej wiosce na pustyni).

Odkrywamy Jerusalem w jeden dzień!

Wyruszamy do Jerozolimy. Poza religijnymi miejscami, które na pewno trzeba zobaczyć, sam klimat, wygląd miasta jak sprzed dwóch tysięcy lat, otoczonego wielkim murem robi wrażenie. Miejsca związane z nasza religią znajdujemy na każdym kroku. Żydzi w tradycyjnych ubraniach, ściana płaczu, dzielnica arabska.

W Jerusalem byłam 5 razy i z pewnością jeszcze wiele razy odwiedzę to miasto. Co mnie zachwyca w tym mieście?  Różnorodność religii, mieszanka kultur, miejsca o których każdy z nas słyszał lub czytał jak Ściana Płaczu, Góra Oliwna, Wzgórze Świątynne, Bazylika Grobu Pańskiego, Mury Starego Miasta, Brama Damasceńska, Złota Kopuła na Skale.

Góra Oliwna oraz największy i najstarszy cmentarz żydowski na świecie, gdzie wg Biblii nastąpi koniec świata i Sąd Ostateczny. Ceny za miejsce wynosi podobno bagatela ok. 1-1,5 mln dolarów.

Ostatni mój lot do Izraela marcu 2020r.  zaplanowałam wspólnie z koleżanką. Tym razem sytuacja się znacznie skomplikowała, bowiem na całym świecie zapanowała epidemia koronawirusa.
Na kilka dni przed planowaną datą lotu 9 marca 2020 r. linie lotnicze zaczęły odwoływać loty. Dodatkowo z mediów zaczęły docierać informację, że władze Izraela rozważają wprowadzanie obowiązkowej kwarantanny dla przylatujących. Uważnie obcerowałam rozwój wydarzeń. W sytuacjach problematycznych staram się obiektywnie analizować stan. Zdecydowałam, że jeśli odwołają lot to nie polecę, w przeciwnym wypadku lecę.

Tym razem skorzystałam z lotów tanimi liniami Ryanair z lotniska Warszawa – Modlin. Ryanair ląduje w Tel Aviv na lotnisku Ben Gurion, oddalonym od centrum o ok. 22 km.
Koszt lotu w 2 strony na 2 osoby wyniósł 538 pln tj. 269 pln za osobę.

Spacerem po okolicy!

Tel Aviv to duża metropolia. Miasto bardzo kontrastowe. Ze starymi oldschoolowymi dzielnicami, jak i nowoczesnymi wieżowcami. Jeśli dodać do tego długie piaszczyste plaże, parki, liczne zewnętrzne siłownie i wiele bazarów to nie można tu się nudzić. Stara Jaffa to chyba najpiękniejsze miejsce sięgające historią do starożytności.

Bazar Karmel

Duże targowisko z owocami, serami, rybami, hummusem, ciastkami arabskimi, baklawą oraz świeżymi sokami z granatu.

Jedna podróż, dwa miasta: Tel Aviv i Jerusalem!

Będąc w Tel Aviv obowiązkowo, należy zrobić sobie min. 1-dniową wycieczkę do Jerusalem. Tym bardziej, że można dojechać autobusami podmiejskimi, które kursują regularnie i często. Bilet można bez problemu kupić u kierowcy i kosztuje 16 ILS tj. ok. 17 pln. Dojazd jest dość szybki, bo trwa ok. 60 minut.

Ponieważ lokalny taksówkarz mówił Nam, że w związku z epidemią koronawirusa komunikacja nie funkcjonuje, zaś wycieczkę do Jerusalem zaplanowałyśmy rano, aby sprawdzić, czy nic się nie zmieniło udałyśmy się na dworzec. Wiedziałyśmy, że autobus Egged linia 405 odjeżdża z dworca Tel Aviv-Yafo New Central Bus Station. Oczywiście poruszając się po mieście korzystałyśmy z “niezawodnej” mapy Google, która tym razem zgubiła Nas całkowicie. Na szczęście na naszej drodze pojawiła się przyjazna Izraelka Adaya, która doprowadziła Nas wprost na stanowisko odjazdowe autobusu 405 tj. na 7 piętro, stanowisko 1.

Po powrocie umówiłyśmy się z sympatyczną Adaya na kawę i lody.

tel

WAŻNE: Wiza, internet i kontrola lotniskowa

Polacy wybierający się do Izraela w celach turystycznych nie potrzebują wizy. Wystarczy paszport ważny co najmniej 6 miesięcy. Wiza to niewielka karteczka ze zdjęciem, kodem oraz podstawowymi informacjami (tzw. wiza B/2) wydawana przy kontroli po przylocie.

Kontrola na lotnisku

Wiele osób stresuje się momentem kontroli lotniskowej, po przylocie i w trakcie wylotu. Tak naprawdę nie ma reguły. Niektórzy są przepytywani minutę, inni kilkadziesiąt minut. Podczas kontroli po przylocie weryfikowano czy mam się gdzie się zatrzymać i czy mamy bilet powrotny. Sugeruję wydrukować potwierdzenia rezerwacji lotów oraz noclegu.

Kontrolą powrotną, składa się z trzech części. Najpierw jesteśmy przepytywani o to, czy ktokolwiek mógł mieć dostęp do bagażu oraz, czy nie otrzymaliśmy żadnego prezentu. Kontrolerzy chcą upewnić się, że nic nam nie podrzucono.

Potem przechodzimy kontrolę bagaży. W jej trakcie otrzymamy zezwolenie na wyjazd z Izraela oraz będziemy musieli odpowiedzieć na kilka pytań. Niektóry turyści na tym etapie są zabierani na bardziej szczegółową kontrolę.

Warto przestrzegać i pojawić się na lotnisku ok. 3 godziny przed wylotem.

Połączenia telefoniczne i internet z polskich sieci komórkowych są bardzo wysokie.

Najlepiej już przed wylotem zablokować transmisje danych w ustawieniach telefonu, żeby po powrocie nie doznać szoku. Ja, niestety za pierwszym pobytem w Izraelu od razu nie wyłączyłam transmisji danych i w ciągu kilku minut, od wyjścia z samolotu do autobusu lotniskowego pobrało mi danych za ponad 700 pln.

Połączenia wychodzące 8 zł/min, połączenia przychodzące 4,92 zł/min, sms 2 zł, transmisja danych – 4,3 zł/100 kB. Na szczęście w dużych miastach powinniśmy znaleźć darmowe hotspoty.